LimburgActueel.be



Genkse Molenstraat transformeert in 'straat van de ambachten'

Door Redactie - 08 oktober 2018 - 3600 - Economie

Na een volledige infrastructurele make-over en met de aanpak van de leegstand via Stadsfabriekjes en pop-upinitiatieven, luidt dit najaar voor de Genkse Molenstraat meteen ook een nieuwe toekomst in. Vandaag stellen de handelaars, het stadsbestuur en designer Roel Vandebeek de nieuwe identiteit van de straat voor en blikken ze vooruit naar de toekomst. Met een nieuw logo in de vorm van een molensteen zet de Molenstraat zich op de kaart als sfeervolle winkelstraat waar je vooral lokale, ambachtelijke en creatieve zaakjes vindt en gezellig kunt slowtimen.

Genkse Molenstraat transformeert in 'straat van de ambachten'
Foto: Pixabay



Het waren niet de gemakkelijkste jaren voor de Genkse Molenstraat. De straat had te kampen met leegstand en was ook aan heraanleg toe. Die werken zijn nu volledig afgerond en het resultaat mag er zijn. "De straat ziet er goed uit, maar tegelijk weten we dat er meer nodig is dan heraanleg om een straat een aantrekkelijke eigen uitstraling te geven. Daar hoort tegenwoordig een nieuw aanbod bij én last but not least een eigen look en feel. Het eindejaar is een goeie periode om dit te introduceren, het is immers de periode van cadeautjes en gezelligheid die heel wat mensen naar het stadscentrum brengt. Via workshops en pop-ups versterken we het aanbod tijdelijk om zo voor een sterke start te zorgen", aldus schepen Lotte Trippaers.

Op dit moment zijn niet minder dan drie Stadsfabriekjes en een proefatelier actief in de Molenstraat: Goudskool, Genkse Shtijl, Print City en Sinon Store, samen goed voor een nieuwe invulling voor vier panden. Tel daar nog de workshops en de acht pop-ups op vier locaties bij en je hebt een recept voor een levendig, sfeervol najaar. Bij de pop-ups ligt de klemtoon overigens niet enkel op shoppen, maar ook op creativiteit (fotografie, ontwerp) en op zelf aan de slag gaan -zoals met luchtacrobatie bijvoorbeeld.

Handelskern heruitvinden
"Van zodra meer handelspanden definitief ingevuld raken, zal de Molenstraat niet langer zomaar een zijstraatje in Genk-centrum zijn, maar uitgroeien tot een volwaardige, originele en authentieke winkelstraat in het centrum van Genk", alsnog Trippaers.

"Stadscentra moeten zich onderscheiden en meerwaarde bieden aan inwoners, bezoekers en shoppers. In tijden van e-commerce moeten handelskernen zichzelf heruitvinden. Dat doen we in Genk-centrum door in te zetten op sfeer en beleving, bijvoorbeeld met nieuwe sfeerverlichting en evenementen. Anderzijds door een speciaal aanbod te creëren, unieke zaken die je niet zomaar overal vindt", stelt burgemeester Wim Dries.

Designer Roel Vandebeek werkt deze opdracht voor de stad uit. Met zijn bedrijf It's a Roel zocht hij een samenwerking met Tricolor, gespecialiseerd in grafisch ontwerp. "De link naar het verleden met de watermolen en de molensteen was snel gelegd. De ronde, vriendelijke vorm met zijn typerende groevenstructuur lag aan de basis van het nieuwe logo," legt Michel Knapen van Tricolor nog uit.


Elke week Limburg in je mailbox?

E-mailadres:*
Voornaam:
Naam:
Postcode:
Gemeente:


Volg ons via facebook

LimburgActueel.be on Facebook

Schots Weekend trekt meer dan 10.000 bezoekers!
Oldtimer bussen toeren door Genk en Diepenbeek
Ondanks hitte veel volk op Tongers stadsmuzikantenfestival

© 2017 Actueel.be 85.17.66.139