LimburgActueel.be



Jong Limburg in de laatste spurt voor de vakantie: 5 tips tegen examenstress

Door Redactie - 09 januari 2017 - 0000 - Samenleving

De blok- en examenperiode gaat binnenkort van start. Voor veel studenten de laatste spurt vooraleer ze aan een welverdiende vakantie beginnen. Maar examens betekenen voor heel wat studenten natuurlijk ook stress. Hoe kan je die de bovenhand bieden? De studentenondersteuners van Hogeschool PXL zetten bij LimburgActueel enkele tips op een rijtje!

Jong Limburg in de laatste spurt voor de vakantie: 5 tips tegen examenstress
Foto: Pixabay (rechtenvrij)



1 Joggen, in bad of aan de yoga 
Je hebt het waarschijnlijk al vaak gehoord, maar ontspannen in de examenperiode is écht belangrijk. Ga allereerst op zoek naar ontspanningsmogelijkheden die voor jou werken. De ene student komt tot rust door te gaan joggen of wandelen, de andere student is meer gebaat bij relaxatieoefeningen of yoga, nog andere studenten nemen een warm bad of luisteren naar muziek. De bedoeling van deze ontspanningsmomenten is tweevoudig: enerzijds willen we ons brein ontlasten door met iets anders bezig te zijn. Anderzijds brengen ze meer zuurstof in ons lichaam, waardoor de stresssymptomen afnemen.

Best worden korte en lange pauzes met elkaar afgewisseld. Neem na ongeveer 50 minuten studeren een korte onderbreking van een tiental minuten. Na twee of drie blokken van 50 minuten gestudeerd te hebben, neem je best een langere pauze.

2 Jezelf voorbereiden in het leeratelier 
Een grote hulp om door het bos de bomen te zien is om een examenplanning op te stellen. Denk op voorhand na hoeveel dagen je hebt per opleidingsonderdeel. Vervolgens plan je per dag in welke hoofdstukken je geleerd wilt krijgen. Door dit overzicht neer te schrijven, brengt dit extra rust met zich mee. Om studenten hierin te ondersteunen, organiseert Hogeschool PXL verschillende workshops, die ze leerateliers noemen. Studenten kunnen zich inschrijven voor leerateliers zoals leren studeren, plannen, voorbereiden op de examens, stressmanagement,…

3 Laat de kennis rustig binnenkomen 
Heb je ook tijdens het examen zelf last van stress? Misschien zelfs met een black-out als gevolg? Probeer ook dàn te ontspannen. Laat de examenvraag even rusten en focus je op iets anders. Je kan bijvoorbeeld ademhalingsoefeningen doen om tot rust te komen. Je zal merken dat de kans groot is dat je achteraf het antwoord wel weer weet. Maak ook steeds gebruik van een kladblad om het antwoord rustig te laten binnenkomen. Noteer bij iedere examenvraag enkele belangrijke begrippen die je te binnen schieten. Nadien schrijf je pas je antwoord neer op jouw examenkopij.

4 Eten en slapen NAAST de boeken 
Probeer ook zeker te zorgen voor een gezonde levensstijl. Om je te kunnen concentreren heb je nood aan voldoende en gezond voedsel, frisse buitenlucht en voldoende slaap. Voorzie je niet genoeg in deze basisbehoeften, dan ga je je suf en prikkelbaar voelen. Voorzie je eetmomenten tijdens de pauzes en ga niet zitten eten achter je boeken. De studeertijd dient enkel om te studeren, al de rest is voor tijdens de pauzes. Een glas water meenemen naar je studieplek kan natuurlijk wel.

5 Rust in huis
Ook ouders, andere familieleden en vrienden hebben een rol tijdens de examenperiode. Belangrijk is dat zij er zijn en steun bieden. Dit doen ze door te luisteren, door te vragen hoe het studeren lukt, door samen te lachen, door te verwennen met iets lekkers,… Respecteer als ouder de rust in huis en maak geen overbodig lawaai. Merk je als student dat je thuis niet kan studeren, overweeg dan zeker eens om in een bibliotheek te gaan studeren. Hogeschool PXL heeft op iedere campus studie- en werkplekken waar studenten in alle rust kunnen studeren.


Elke week Limburg in je mailbox?

E-mailadres:*
Voornaam:
Naam:
Postcode:
Gemeente:


Volg ons via facebook

LimburgActueel.be on Facebook

Fotogalerij: dit was het chrysantenfestival 2018
Schots Weekend trekt meer dan 10.000 bezoekers!
Oldtimer bussen toeren door Genk en Diepenbeek

© 2017 Actueel.be 85.17.66.150