LimburgActueel.be



PXL organiseert inspiratiedag 'Goesting in Toerisme'

Door Redactie - 02 november 2016 - 3500 - Toerisme

De opleiding Toerisme en Recreatiemanagement van Hogeschool PXL zet studenten en lectoren aan tot toeristische inspiratie in Limburg. De vrijetijdseconomie in deze provincie krijgt onder andere dankzij het Strategisch Actieplan voor Limburg in het Kwadraat (SALK) een boost. Dit uit zich niet alleen in het toenemend aantal toeristen, maar ook in het aantal tewerkgestelden in de sector. Uit cijfers van de provincie Limburg blijkt dat er tussen 2013 en 2014 bijna 800 bezoldigde tewerkgestelden bijkwamen!

PXL organiseert inspiratiedag 'Goesting in Toerisme'
Foto: archiefbeeld



Het toerisme en bij uitbreiding de vrijetijdseconomie heeft in Limburg heel wat troeven om verder door te groeien tot een economische speerpuntsector. Daarvoor zijn goed opgeleide mensen met goesting in toerisme nodig. Helaas, kiest slechts 10 procent van de professionele bachelors in toerisme voor een stage in Limburg. “Het is onze taak om de studenten diets te maken dat toerisme ook in Limburg, een enorm potentieel heeft”, zegt opleidingshoofd Agna Thys.

De opleiding organiseerde daarom een inspiratiedag 'Goesting in Toerisme' voor alle studenten en lectoren van de opleiding. “In de voormiddag kregen de studenten uit het eerste en tweede jaar de kans om, in de vorm van een round table conference, alle mogelijke studiegerelateerde thema’s met de studenten uit het derde jaar te bespreken”, legt Thys uit. Daarna gaf de coördinator internationalisering Sandra Di Marcantonio, een overzicht van de 6 international intensive programmes (in Kroatië, Duitsland, Italië, Frankrijk) waaraan de studenten in de loop van dit academiejaar kunnen deelnemen.

Ondernemen aanwakkeren
In de namiddag wakkerden excellente gastsprekers de goesting om in het toerisme te werken aan. De eerste gastspreker, trendwatcher Herman Konings, gaf de ruim 130 aanwezigen een zicht op de generaties, van millenials over prime busters naar baby bloomers. Met wereldwijde voorbeelden gaf hij aan hoe de hotelsector inspeelt op de generaties en hun kenmerken. Jan Peeters, eigenaar van Travel360°, vertaalde de omgang met de verschillende generaties naar tips & tricks voor toeristische bedrijven. De derde spreker, David Winkels, director Maasmechelen Village, wakkerde de goesting in toeristisch ondernemen aan door inspirerende ondernemers en bedrijven wereldwijd in de kijker te plaatsen.

“Dit is iets wat elke opleiding zou moeten doen. Studenten hebben hier echt iets aan. Bij de volgende editie nodigen we ook enkele toeristische ondernemers en beleidsmakers uit. Ik ben ervan overtuigd dat het ook voor hen zeer uitdagend is om, geïnspireerd door boeiende sprekers, eens met een andere bril naar hun eigen product te kijken", besluit Thys.


Elke week Limburg in je mailbox?

E-mailadres:*
Voornaam:
Naam:
Postcode:
Gemeente:


Volg ons via facebook

LimburgActueel.be on Facebook

Fotogalerij: dit was het chrysantenfestival 2018
Schots Weekend trekt meer dan 10.000 bezoekers!
Oldtimer bussen toeren door Genk en Diepenbeek

© 2017 Actueel.be 85.17.66.150