LimburgActueel.be



Brouwerij Cornelissen uit Opitter verlengt contract met Hasseltse abdij

Door Redactie - 06 mei 2016 - 3500 - Economie

In het rijke Belgische bierlandschap zijn abdijbieren een categorie apart. Tenminste de erkende abdijbieren. Zo zijn er maar drieëntwintig, waaronder de Herkenrode Tripel en Bruin uit Hasselt. Om erkenning te krijgen moet een abdijbier aan een aantal strikte voorwaarden voldoen. Eén daarvan is dat de brouwer royalty’s afstaat aan de abdij en dat de abdij die royalty’s gebruikt voor de financiering van initiatieven die bijdragen tot het behoud van de abdij als cultureel erfgoed. Dat is een hele mond vol om te zeggen dat wie een erkend abdijbier drinkt, tegelijkertijd het goede doel steunt. Jef Cornelissen senior en junior (Brouwerij Cornelissen), Wim Van Lishout en Jo Smeets (Herkenrode vzw) heffen een pittige Herkenrode Tripel op de nieuwe overeenkomst.

Brouwerij Cornelissen uit Opitter verlengt contract met Hasseltse abdij
Foto: S.Dewickere



Ook Jef Cornelissen senior en Wim Van Lishout waren in 2009 heilig overtuigd van de win-win situatie. Daarom sloten de toenmalige CEO van Brouwerij Cornelissen en de voorzitter van de vzw Herkenrode, belast met de restauratie van de Hasseltse abdijsite, een overeenkomst voor het brouwen van een authentiek Limburgs abdijbier. Zeven jaar later krijgen de Herkenrode Tripel en Bruin stilaan vaste grond onder de voeten.

“In de wildgroei aan bieren en biertjes van de jongste jaren probeert iedereen zijn plaatsje aan de toog te veroveren”, beseft huidige CEO Jef Cornelissen junior maar al te goed. “En dan komt de ervaring en knowhow die we over zes generaties hebben opgebouwd pas echt goed tot zijn recht. Want door een leuk bedachte naam op een mooi etiket te zetten, creëer je nog geen sterk merk. Goeie marketing is meer dan ooit noodzakelijk, maar geen goeie marketing zonder een authentiek merkverhaal. En dat hebben we met Herkenrode absoluut!”

Export om volumes te halen
“In eigen land werken we met het Herkenrode-abdijbier vrij regionaal”, bevestigt Jef jr. “Maar om de noodzakelijke volumes te halen moeten we exporteren. Daarom haalden we onlangs een ervaren export- manager aan boord, zodat we nu zowel nationaal als internationaal stevig ons mannetje kunnen staan. De vraag naar Belgische bieren in de exportmarkten blijft groot, maar iedere importeur zoekt uiteraard iets waarmee hij zich kan onderscheiden. En dan is die officiële erkenning als abdijbier een geweldige troef. Dan heb je immers een pareltje in handen waarvan er in de hele wereld maar 23 zijn.”

Partnership verlengd
Het potentieel uit het exportverhaal klinkt ook de vzw Herkenrode als muziek in de oren. Hoe meer Herkenrodebier er verkocht wordt, hoe meer royalty’s zij immers ontvangen om de ontwikkeling van de abdijsite verder te ondersteunen. Als bescheiden vzw lagen ze mee aan de basis van het enorme restauratieproject, maar het werk is niet gedaan. “Dat werk zal nooit gedaan zijn”, weet Wim Van Lishout als geen ander. “Maar gelukkig deelt Jef jr. veel inzichten en waarden met zijn vader. We kwamen dan ook tot een nieuwe overeenkomst waar alle partijen beter van worden. En daar heffen we met plezier een stevige Herkenrode op!”


Elke week Limburg in je mailbox?

E-mailadres:*
Voornaam:
Naam:
Postcode:
Gemeente:


Volg ons via facebook

LimburgActueel.be on Facebook

Japanse tuin Hasselt gehuld in chrysanten
Dit was Fleuramour 2017 'Passion for flowers'
8.000 proevers op de Dag van het eetbare landschap in Bokrijk

© 2017 Actueel.be 85.17.66.139